معرفی کامل انواع پکیج شوفاژ و نحوه نصب آن

به گزارش صبح مهریز، انواع پکیج شوفاژ، شامل دیواری و زمینی است. پکیج شوفاژ دیواری فضای کمتری را اشغال نموده و قابلیت تنظیم با جزئیات بیشتر و هزینه کمتری دارند.

معرفی کامل انواع پکیج شوفاژ و نحوه نصب آن

پکیج شوفاژهای زمینی فن ندارند، قطر دودکش آن ها در کمترین حالت ممکن 15 سانتی متر است و باید لوله کشی آب سرد و گرم و گاز برای این شوفاژ از قبل طراحی شده باشند. انواع پکیج زمینی در برابر دیواری مقدار آبدهی بالا و فراوری گرما و حرارت بیشتری دارند. در ادامه این مقاله با انواع پکیج زمینی و دیواری آشنا خواهی شد.

به یاد داشته باشید تعمیر انواع پکیج با متخصصین خبرنگاران به راحتی امکان پذیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید یا با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

پکیج ها با توجه به مشخصات زیر دسته بندی می شوند:

  • خروج دود
  • تعداد مبدل
  • نوع مخزن
  • نوع مشعل
  • محفظه احتراق
  • ظرفیت حرارتی
  • سیستم کنترل و تنظیم

انواع پکیج از نظر خروج دود

انواع پکیج شوفاژ در دو مدل فن دار (راندمان بالاتری دارد) و بدون فن در بازار فراوری می شود. دود به وسیله دودکش در شوفاژهای فن دار به بیرون راهنمایی می شود و هوا نیز به داخل مکیده می شود. پکیج شوفاژ بدون فن قضیه فرق دارد و با توجه به ویژگی فیریکی دود گرم سبک تر از هوای سرد است و با دودکش 15 سانتی متری و کلاهک تعدیل به بیرون راهنمایی می شود. (اگر امکان نصب دودکش با این شرایط وجود ندارد بهتر است شوفاز بدون فن استفاده نشود.)

اگر در محیطی هستید که وزش باد کم است مناسب ترین انواع پکیج مدل فن دار آن است.

بیشتر بخوانید: علت خاموش و روشن شدن مداوم پکیج

انواع پکیج شوفاژ از لحاظ تعداد مبدل

انواع پکیج شوفاژها در سه نوع تک، دو و سه مبدله فراوری می شود. این مدل ها تفاوت هایی باهم دارند که در ادامه به آن اشاره می شود.

پکیج شوفاژ تک مبدله

  • پکیج شوفاژ تک مبدله (Mono Thermic) یک مبدل بالای مشعل دارد که هم آب داغ گرمایش وهم آبگرم مصرفی در آنجا گرم می شود.
  • پکیج تک مبدله یا با مبدل دو منظوره که آب سختی کمی دارد، توصیه می شود.
  • انواع پکیج تک مبدله به سرعت و لحظه ای آب را داغ می کنند.

ویژگی پکیج دو مبدله

پکیج دو مبدله (Bi Thermic) آب داغ گرمایش در مبدل اصلی روی مشعل گرم شده و آبگرم مصرفی به وسیله مبدل صفحه ای زیر محفظه احتراق گرم می شود. به علت اینکه به طور غیر مستقیم آب به وسیله مبدل اصلی گرم می شود، تشکیل رسوب در مبدل صفحه ای به کمترین مقدار خود رسیده است.

ویژگی انواع پکیج شوفاژ سه مبدل (Semi Condensed)

  • در این نوع پکیج، مبدل سوم باعث افزایش راندمان دستگاه می شود و برگشت آب گرمایش از مبدل سوم که در مسیر خروج محصولات احتراق (دود) قرار گرفته عبور می کند.
  • در این نوع پکیج ها با توجه به این که دمای دود حدود 120 درجه سانتی گراد است، هر چه دمای برگشت گرمایش کمتر باشد (اختلاف دما بین برگشت گرمایش و دمای دود بیشتر باشد) تبادل حرارت بین آنها زیادتر و در نتیجه راندمان دستگاه بیشتر خواهد بود.
  • پکیج های سه مبدله می تواند به سوراخ شدن مبدل سوم در اثر آب اسیدی میعان شده از بخار آب موجود در دود که دارای PH پایین (2/5 تا 4/5) منجر شود.

محاسبه رایگان هزینه سرویس و تعمیر پکیج!

انواع پکیج از لحاظ مخزن

رایج ترین انواع پکیج شوفاژهای بدون مخزن و مخزن دار از انواع رایج این دستگاه ها در بازار است. پکیج مخزن دار فضای زیادی را اشغال می کند و به علت وجود مخزن ذخیره دبی، آبگرم مصرفی بیشتری دارد.

این مدل از انواع پکیج معمولاً راندمان کمتری نسبت به نوع فوری دارد. انواع پکیج بدون مخزن معمولا از جنس گالوانیزه یا استیل هستند سنگین و گرانتر می باشند. با توجه به ظرفیت پکیج بدون مخزن می تواند مقداری آبگرم بهداشتی را مانند آبگرمکن مخزنی در خود ذخیره کند.

انواع پکیج از نظر مشعل

اغلب انواع پکیج شوفاژ با مشعل های اتمسفریک (مشعل بدون فن) کار می کنند. ولی بعضی دستگاه هـا مانند پکیج های کاندنسینگ (Condensing) جهت افزایش راندمان دستگاه از مشعل های دمنده کـه می تواند هوا و گاز سوختنی را قبل از مشعل مخلوط کنند، استفاده کنند.

انواع پکیج شوفاژ از نظر محفظه احتراق

انواع پکیج شوفاژ با محفظه احتراق باز معمولاً بدون فن بوده و هوای لازم برای احتراق را از فضای نصب دستگاه تامین می کنند. انواع پکیج با محفظه احتراق بسته دارای فن بوده و می توانند ضمن خروج دود به صورت اجباری هوای لازم برای احتراق را نیز از بیرون تامین کنند.

باید توجه شود که نصب شوفاژ با محفظه باز در ساختمان های بدون رفت و آمد هوا (با درب و پنجره دوجداره) ممنوع و بسیار خطرناک است.

بیشتر بخوانید: پکیج چگالشی چه تفاوتی با پکیج معمولی دارد؟

انواع پکیج شوفاژ از نظر ظرفیت حرارتی

انواع پکیج شوفا گازی جهت گرمایش فضاهای مختلف بسته به متراژ و نوع کاربری ساختمان در ابعاد و ظرفیت حرارتی مختلف فراوری می شوند که معمول ترین آن ها (18-22-24-26-28-30-31-32-35-40) کیلووات است.

انواع پکیج شوفاژ ازنظر سیستم کنترل و تنظیم

انواع پکیج به صورت سیستم مکانیکی یا دیجیتال، قابل کنترل و تنظیم است. تنظیمات پکیج های مکانیکی معمولاً به وسیله دو عدد ولوم (تنظیم دمای مدار گرمایش و دیگری برای تنظیم دمای آبگرم مصرفی) انجام می شود. چراغ LED به عیب یابی این پکیج شوفاژ یاری می کند و تشخیص عیب احتیاج به دقت و مهارت بیشتری دارد.

انواع پکیج هایی که با صفحه نمایش دیجیتال به صورت صفحه لمسی یا همراه دکمه یا ولوم در کنار آن با نمایش اطلاعاتی همانند دمای آبگرم مصرفی و گرمایش، فشار نشانگرهای تغییر فصل، شعله و وجود تنظیمات گسترده ضمن ایجاد زیبایی بیشتر جهت عیب یابی راحت تر یاری زیادی به سرویسکار و کاربر می کند.

باید توجه شود که تنظیمات دستگاه باید ساده باشد تا استفاده کننده در صورت لزوم به راحتی بتواند آن را تنظیم نماید.

منبع: آچاره
انتشار: 4 شهریور 1402 بروزرسانی: 4 شهریور 1402 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2300

به "معرفی کامل انواع پکیج شوفاژ و نحوه نصب آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کامل انواع پکیج شوفاژ و نحوه نصب آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید