مالیک اسید چیست و چه تأثیری در جوان سازی پوست دارد؟

به گزارش صبح مهریز، شاید یکی از اصلی ترین دغدغه های هر فردی با ورود به دهه چهارم زندگی حفظ ظاهر جوان پوست و جلوگیری از چین و چروک شدن آن باشد. به همین علت هم انواع مختلفی از کرم ها و سرم ها در بازار وجود دارد که ادعا می نمایند می توانند به جوان سازی و حفظ و نگهداری پوست یاری نمایند. به همین دلیل یکی از اسیدهای معروف در زمینه جوانسازی پوست مالیک اسید است. اما سوالی که مطرح است این است که آیا به معنی واقعی کلمه این اسید می تواند اکسیر جوانی باشد؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله از خبرنگاران مگ این موضوع را آنالیز کنیم.

مالیک اسید چیست و چه تأثیری در جوان سازی پوست دارد؟

مالیک اسید چیست؟

علارغم نام عجیب و کمی ترسناکش، ریشه کلمه مالیک اسید در لاتین به کلمه مالوم malum به معنی سیب است. این ماده اولین بار در سال 1785 از آب سیب ترش استخراج شد و شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید که این اسید همان چیزی است که طعم ترشی به غذاها و نوشیدنی ها می دهد. مالیک اسید به اندازه قابل توجهی در میوه هایی همانند گلابی، به، هندوانه، آناناس، گیلاس، زردآلو، هلو، توت قرمز و سبزیجات مختلف به ویژه هویج، کلم بروکلی، لوبیا، نخود فرنگی و ریواس پیدا می گردد. بعلاوه بدن شما هنگام تبدیل کربوهیدرات به انرژی به صورت طبیعی مالیک اسید را فراوری می نماید، درواقع حرکت و فعالیت شما بدون این اسید بسیار سخت خواهد بود.

به طور کلی مالیک اسید یکی از عناصر معمول در محصولات مراقبت از پوست و مو است. درواقع شما می توانید این ماده را در انواع شامپوها، لوسیون بدن و محصولات آکنه و ضد پیری پیدا کنید. مالیک اسید یکی از خانواده اسیدهای میوه به نام آلفا هیدروکسی اسید (AHAs) است. AHAها با تداخل در نحوه پیوند سلول های پوست، فرآیند لایه برداری را تحریک می نمایند. در نتیجه، پوست کدر تجزیه می گردد تا راه برای پوست نوتر باز گردد. محصولات مراقبت از پوست حاوی مالیک اسید می توانند مزایای مختلفی را ارائه دهند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • آب رسانی پوست (هیدراته کردن)
  • لایه برداری یا حذف سلول های مرده پوست
  • بهتر کردن رنگ و نرمی پوست
  • کاهش چین و چروک ها

گفتنی است که اگرچه عوارض جانبی این ماده در مقایسه با دیگر اسیدها بسیار کمتر است ولی همچنان می تواند موجب قرمزی یا خارش پوستی، به ویژه در اطراف چشم ها گردد. بنابراین پیشنهاد می گردد قبل از مصرف، اندازهی از آن را روی مچ دست یا پشت گوشتان امتحان کنید و پس از گذشت 24 ساعت اگر علامت خاصی ندیدید، آغاز به استفاده از آن کنید. اگر پس از گذشت زمان کافی، پوست شما آغاز به سوزش کرد، بلافاصله اسید را بشویید. اگر سوزش پس از شست وشو از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید.

مزایای مالیک اسید برای پوست

حال که با ماهیت این ماده آشنا شدید وقت آن است که به آنالیز مزایای آن بر روی پوست بپردازیم.

1. مالیک اسید پوست را شفاف و جوان می نماید

اسید مالیک در محصولات مراقبت از پوست به خاطر توانایی که در روشن کردن پوست و نرمی بافت پوست بدن دارد بسیار مورد توجه و مورد استفاده است. به همین خاطر هم یکی از مهم ترین عناصر در ساخت کرم های ضد پیری است. با توجه به مطالعات مربوط به ارتباط مغز و پوست، استرس بیشتر می تواند شرایط پوستی مانند اگزما، آکنه و پیری زودرس را تشدید کند، بنابراین استفاده موضعی از اسید مالیک ممکن است بتواند بر سلامت پوست تاثیرگذار بگذارد و مسائل پوستی را تا حدی کاهش دهد.

2. مالیک اسید و یاری به تعادل pH و رطوبت پوست

مالیک اسید، آب رسان است، به این معنی که این ماده ارزشمند به حفظ رطوبت در پوست یاری شایانی می نماید و می تواند پوست را مرطوب نگه دارد. به همین دلیل جالب است بدانید که نتیجه پژوهشی در سال 2014 نشان می دهد که پمادهای ساخته شده از اسید مالیک و ژل پترولیوم، به بهبود اندازه های زخم های قدیمی یاری می نماید. از طرفی باید بدانید که سطح pH پوست سالم باید تا اندازه ای اسیدی باشد که این اندازه حدودا بین 4.5 تا 5.5 است. اگر ثبات سطح pH پوست شما از بین برود، مانع محافظ آن هم ممکن است با مسائلی روبرو گردد و پوست بیشتر در معرض خشکی یا آکنه قرار بگیرد. به همین خاطر هم می توان از مالیک اسید به عنوان عنصری در لوازم آرایشی برای متعادل کردن سطح pH پوست هم استفاده کرد.

در حالت کلی فراورینماینده ای که محصولات آرایشی و مواد غذایی را فراوری می نماید، خوب می داند که مالیک اسید نسبت به سایر اسید های میوه متعادل تر است. به این معنی که ظرفیت بافر بهتری در مقایسه با دیگر AHA ها مانند اسید سیتریک و اسید لاکتیک دارد. ظرفیت بافری بهتر، بدین معنی است که می توانید مالیک اسید بیشتری را بدون از بین بردن تعادل اسیدی و یا سطح pH پوست خود بهره ببرید.

3. اثرات ضد پیری و روشن نمایندگی جای زخم

AHA ها از جمله مالیک اسید باعث افزایش سرعت گردش خون سلولی می گردد، این به این معنی است که سلول های پوست شما با سرعت بیشتری تنو می گردد و در نتیجه خطوط و چین و چروک ها کمتر دیده می شوند. رنگ پوست یکسان تر و بافت پوست نرم تر می گردد، بعلاوه این اسید در کاهش لکه های پوستی هم موثر است. حتی بعضی از متخصصین ادعا می نمایند که اسید مالیک در غلظت های بالاتر می تواند به سطح پایین تر پوست نفوذ کند تا کلاژن نو در پوست ایجاد گردد. کلاژن پروتئینی است که به ساخت و ترمیم سلول یاری می نماید و قدرت و انعطاف پذیری پوست و سایر بافت های بدن را تقویت می نماید. در کنار این موارد کلاژن از شل شدن پوست به ویژه در دهه 50 و 60 زندگی جلوگیری می نماید. در حالت کلی فراوری کلاژن در بدن انسان ها با بالا رفتن سن، کاهش می یابد، به همین خاطر است که پوست تیره تر می گردد و سفتی خود را از دست می دهد. بنابراین استفاده از محصولات حاوی این ماده ممکن است فراوری کلاژن را افزایش و علائم پیری را کاهش دهند.

4. مالیک اسید و درمان فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا اختلالی مزمن در بدن است و با درد گسترده و طولانی مدت در ساختار اسکلتی عضلانی بدن همراه با خستگی بیش از حد، خواب آلودگی و اختلالات خلقی بروز می نماید. این عارضه در زنان نسبت به مردان شایع تر است و دلیل بروز آن به طور کامل هنوز تعیین نشده است. طبق نظر محققین فیبرومیالژیا با تاثیر بر نحوه پردازش سیگنال های درد به وسیله مغز و نخاع، احساس درد را تقویت می نماید. بر اساس مطالعات آزمایشگاهی مصرف مالیک اسید همراه با منیزیم، درد و حساسیت را در افراد مبتلا به فیبرومالیژیا به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد. البته اثربخشی اسید مالیک در درمان فیبرومیالژیا نیازمند تحقیقات بیش تری است و در حال حاضر می توان آن را به عنوان یک درمان جایگزین در نظر گرفت.

عوارض مالیک اسید

طی تحقیقات و مطالعات صورت گرفته تا به امروز اسید مالیک مکملی بی خطر است و استفاده از آن به عنوان افزودنی مجاز در اغلب موادغذایی می تواند تا حد زیادی عدم وجود هر نوع عوارض جانبی ای را نشان دهد. ساده ترین راه برای مصرف مالیک اسید استفاده آن به شکل قرص، پودر یا نوشیدن آب سیب و سایر میوه ها است. با این حال از آنجایی که آب میوه فیبر بالایی دارد، استفاده از آن در افرادی که دارای زخم معده و یا بیماری های گوارشی هستند باید محدود گردد. دوزهای پایین اسید مالیک هیچ عوارضی جانبی برای بچه ها و زنان باردار ندارد. با این حال به منظور درمان بیماری هایی که در قسمت های قبلی مقاله بیان شد، باید از مصرف خودسرانه آن خودداری گردد و تنها تحت نظر پزشک متخصص از مالیک اسید برای درمان استفاده گردد.

جمع بندی

مالیک اسید ماده ای ارزشمند است که در میوه ها و سبزیجاتیافت می گردد. بعلاوه بدن انسان در هنگام تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی، به شکلی کاملا طبیعی مالیک اسید را فراوری می نماید. بسیاری از شرکت های ساخت محصولات آرایشی از اسید مالیک برای تنظیم سطح pH محصولات خود و به عنوان یک لایه بردار ملایم پوست استفاده می نمایند. گنجاندن محصولات حاوی اسید مالیک در روتین مراقبت از پوست ممکن است به برطرف کردن مسائل پوستی مختلف مانند پیری زودرس، تغییر رنگدانه های پوستی، آکنه یا خشکی پوست یاری کند. لازم به تاکید بیشتر است که هنگام استفاده از محصولات حاوی این اسید، بهتر است تست حساسیت انجام دهید، زیرا مالیک اسید می تواند پوست صورت، به ویژه پوست اطراف چشم را تحریک کند.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 دی 1402 بروزرسانی: 14 دی 1402 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2320

به "مالیک اسید چیست و چه تأثیری در جوان سازی پوست دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالیک اسید چیست و چه تأثیری در جوان سازی پوست دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید