ثبت جشنواره انار عقدا در تقویم رویدادهای کشور

به گزارش صبح مهریز، علی اصغر شالبافیان امروز آدینه 26 آبانماه در مراسم جشنواره انار عقدا ضمن تبریک روز ولادت حضرت زینب و روز پرستار با اشاره مزیت ها و پتانسیل های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در عقدا، اظهار کرد: سفر ما با هدف حضور در پنجمین جشنواره انار عقدا با حضور بیش از 10 هزار نفر و بازدید از کاروانسرای جهانی شده ابوالقاسم رشتی است.

ثبت جشنواره انار عقدا در تقویم رویدادهای کشور

وی جشنواره انار عقدا را نشان از بالندگی و قوت روز افزون عقدا دانست و گفت: با ثبت کاروانسرای رشتی در آثار جهانی این منطقه به عنوان مقصد گردشگران تبدیل شده است.

شالبافیان توضیح داد: بخش عقدا به عنوان یک مقصد گردشگری باید به جایگاه بهتری در زیرساخت های گردشگری برسد چرا که آثار تاریخی منحصر به فرد آن، بافت زنده و تعامل مستقیم با مردم ساکن در بافت نشان می دهد که زندگی در این منطقه جریان دارد.

وی با اشاره به محصولات ارائه شده در راستای جشنواره انار عقدا، گفت: خوشبختانه کارگاه های صنایع دستی نیز در این جشنواره به نمایش درآمدند و موقعیت گردشگری منحصر به فردی را در عقدا برای گردشگری داخلی و خارجی خواهد داشت.

شالبافیان ادامه داد: عقدا با این قدمت تاریخی جایگاهی بهتری باید در گردشگری کسب کند. یکی از راه هایی برای این امر و تبدیل به مقصد گردشگری معرفی ارزش های عقدا و رویدادهای گردشگری و پیوند رویدادهای گردشگری با شهرهای مجاور است.

وی اظهار داشت: بیش از ده هزار نفر در جشواره انار عقدا حضور دارند اما این جشنواره متناسب با ظرفیت عقدا نیست و هنوز در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت نشده و بسیاری از مردم با ارزش های عقدا آشنا نیستند.

شالبافیان توضیح داد: هدیه حضور ما در شهرستان اردکان و بخش عقدا این است که این جشنواره را در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت خواهیم کرد تا در جشنواره های آینده گردشگری داخلی و بین المللی بیشتری حضور داشته باشند.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اضافه کرد: یزد میزبان رویدادهای متنوع در گسترده زمانی سال است، رویدادها یکی از راه های طولانی تر کردن حضور گردشگران در مقاصد گردشگری است .

وی اظهار داشت: استان یزد یک افق روشنی را در گردشگری به واسطه نگاه استاندار یزد دارد.

معاون گردشگری وزارت میراث از پنجمین جشنواره شکرانه انار عقدا در کاروانسرای جهانی ابوالقاسم رشتی نیز بازدید کرد.

کاروانسرای ابوالقاسم رشتی یکی از شش کاروانسرای ثبت جهانی شده در یزد است که امروز در این محل بزرگ جشنواره انار عقدا برگزار شده است و مردم در آن انار و فرآورده های انار در 45 غرفه به فروش می رسد.

کاروانسرای جهانی ابوالقاسم رشتی یک رباط و کاروانسرای بزرگ و خوش طرح است که در عهد قاجار از آجر بنا شده است، واقف و بانی آن حاج ابوالقاسم رشتی از تجار مشهور عصر خود بوده است که آن را در سال 1262 هجری قمری بنا کرد.

بنای این کاروانسرا از آجر و دارای بادگیری دو طبقه است. در هر بدنه این بنا، هفت صفه به قرینه ساخته شده که صفه میانی بزرگ تر و شاه نشین آن محسوب می گردد.

صفه های دیگر هر یک به اتاقی راه دارد و در پشت اتاق ها، راهروهای اصطبل قرار گرفته است. در چهار گوشه بنا، چهار مدخل به قرینه ساخته شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 آبان 1402 بروزرسانی: 26 آبان 1402 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2314

به "ثبت جشنواره انار عقدا در تقویم رویدادهای کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جشنواره انار عقدا در تقویم رویدادهای کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید