استاندارد تازه HDMI 2.1 در نمایشگاه CES 2022 معرفی خواهد شد

به گزارش صبح مهریز، استاندارد های HDMI به طور کلی کمی گیج کننده هستند. اما منحصرا استاندارد نوی که قرار است در نمایشگاه CES 2022 از آن رونمایی گردد، یعنی استاندارد HDMI 2.1، جزئیات بسیار پیچیده ای دارد. این استاندارد نو به نظر می رسد که در بعضی از محصولات سازندگان تلویزیون و کابل ها پشتیبانی می گردد و می تواند مثلاً در بازی های 120 هرتزی PS5 یا Xbox Series X کاربران را با مشکلاتی روبرو سازد. به طور کلی می توان گفت که استاندارد نو HDMI 2.1 همه چیز را پیچیده تر می نماید.

استاندارد تازه HDMI 2.1 در نمایشگاه CES 2022 معرفی خواهد شد

بیایید با قابلیت های خوب آن آغاز کنیم: HDMI 2.1a یک نسخه تازه برای استاندارد HDMI 2.1 است که یک ویژگی تازه و مهم، یعنی نقشه برداری بر اساس منبع صدا یا SBTM را اضافه می نماید. SBTM یک ویژگی تازه HDR (دامنه دینامیک بالا) است که بعضی از نقشه برداری های HDR را به منبع محتوا (مانند رایانه یا ست تاپ باکس) در کنار نقشه برداری صدا که تلویزیون یا مانیتور شما انجام می دهد، برون سپاری می نماید.

SBTM یک استاندارد تازه HDR نیست و قرار نیست که جایگزین HDR10 یا Dolby Vision گردد. در عوض، این فناوری برای این در نظر گرفته شده تا به تنظیمات HDR موجود یاری کند و با دسترسی به منبع محتوا، محتوایی که به نمایشگر نشان می دهد را بهینه سازی کند یا با حذف احتیاج به کالیبره کردن دستی صفحه نمایش به وسیله کاربر موجب پیکربندی محتوای های آن گردد. از دیگر موارد استفاده این استاندارد تازه می تواند برای زمانی باشد که ترکیبی از انواع محتوا وجود دارد، به عنوان مثال برای استریمرها (که می توانند یک بازی HDR در کنار پنجره ای از متون سیاه و سفید اجرا نمایند)، این قابلیت می تواند هر قسمت از محتوا را به کاربران نمایش دهد.

انجمن HDMI اشاره می نماید که این امکان برای ست تاپ باکس ها، شرکت های توسعه دهنده بازی ها و سازندگان تلویزیون وجود خواهد داشت که به وسیله به روزرسانی سیستم عامل برای استاندارد HDMI 2.1a و نقشه صوتی مبتنی بر منبع آن، بسته به طراحی خود، پشتیبانی از آن را اضافه نمایند. با توجه به این که پیشرفت مشخصات تلویزیون سرعت معمولی دارد، به نظر می رسد که عملا در بیشتر موارد، کاربران تا زمانی که تلویزیون تازهی را که از استاندارد HDMI 2.1a پشتیبانی می نماید خریداری ننمایند (که در حال حاضر چنین تلویزیونی نداریم) ویژگی های تازه این استاندارد را دریافت نخواهند کرد.

اما بد نیست به ویژگی های ناامیدنماینده استاندارد HDMI بپردازیم. علاوه بر قابلیت های منحصر به فرد استاندارد HDMI 2.1a از جمله نرخ رفرش ریت متغیر، اتصالات کم تأخیر اتوماتیک و پهنای باند لازم برای ارائه مواردی مانند وضوح 10K یا نرخ رفرش 120 هرتز، SBTM یک ویژگی اختیاری خواهد بود که سازندگان می توانند از آن پشتیبانی نمایند و می توانند هم ننمایند، زیرا این قابلیت چیزی نیست که ملزم به استفاده از آن باشند. این به این علت است که انجمن HDMI و مدیر صدور مجوز HDMI (دو سازمانی که به ترتیب استانداردهای HDMI را تعریف و مجوز می دهند) استانداردها را به عنوان مجموعه ای اجرا می نمایند که تمام استاندارد های قبلی را دربر می گیرند.

همانطور که TFTCentral گزارش می دهد، طبق گفته مدیر صدور مجوز HDMI اکنون که استاندارد HDMI 2.1 وجود دارد، دیگر استاندارد HDMI 2.0 فراوری نخواهد شد؛ همه پورت های تازه HDMI 2.0 باید از استاندارد HDMI 2.1 پشتیبانی نمایند، اما نمی توانند از ویژگی های تازه این استاندارد بهره مند شوند. استاندارد HDMI 2.1a به روشی مشابه عمل خواهد نمود؛ پس از انتشار استاندارد، طبق قوانین مدیر صدور مجوز HDMI تمام پورت های تازه دارای گواهینامه HDMI 2.1a خواهند بود، اما از قابلیت های تازه مانند SBTM تازه پشتیبانی نمی نمایند.

استدلال انجمن HDMI این است که استانداردهای آن ها همواره به همین شکل کار می نمایند و ویژگی های اختیاری به سازندگان اجازه می دهد تا در عملکردی که به کاربران ارائه می دهند سازگاری داشته باشند. به عنوان مثال، یک سیستم بازی استاندارد معمولی احتمالاً به پورت هایی احتیاج ندارد که از بازی VRR 8K 120 هرتز پشتیبانی می نماید. بنابراین سازندگان طبق احتیاج کاربرانشان می توانند از این استانداردهای تازه با قابلیت های منحصر به فردشان پشتیبانی نمایند. این انجمن در ادامه اضافه کرد که شرکت ها موظفند ویژگی هایی را که سخت افزارشان پشتیبانی می نماید برای مشتریان لیست نمایند تا آن ها بدانند که سخت افزار این شرکت ها چه قابلیت های خاصی دارند.

با این حال، این نوع استدلال ها واقعاً قابل قبول نیست. تمام هدف استانداردها این است که با ساده و بهینه سازی این قابلیت های خاص آن ها را در همه دستگاه ها در اختیار کاربران قرار دهند. گزارش TFTCentral اشاره می نماید که بیشتر فراورینمایندگان توصیه های مدیر صدور مجوز HDMI را برای لیبل گذاری پورت رعایت نمی نمایند. حداقل در حال حاضر، شرکت های سازنده تلویزیون ها در بیشتر موارد هنوز پورت های HDMI 2.0 را با همان نام HDMI 2.0 لیست نموده اند و از برچسب HDMI 2.1، برای پورت هایی بهره می برند که واقعاً از ویژگی های تازهتر پشتیبانی می نمایند.

اما مسئله مهم این است که طبق قوانین سازمانی که مجوز استاندارد را صادر می نماید، این شرکت ها مجبور نیستند این کار را انجام دهند و از نظر فنی، با وجود این واقعیت که این نوع لیبل گذاری برای آگاهی مشتریان بهتر است، نباید به این شکل لیبل گذاری ادامه دهند. پس بنابراین این احتمال وجود دارد که بعضی از شرکت ها به زودی آغاز به عرضه پورت های HDMI 2.1 نمایند که در واقع هیچ ویژگی استاندارد 2.1 یا 2.1a را ارائه نمی دهند. این امر باعث می گردد که استاندارد آینده HDMI 2.1a و ویژگی تازه SBTM آن در نظر کاربران مشابه قابلیت های نسخه قبلی باشد، در صورتی اصلا از آن استفاده نکردند.

ویژگی های تازه این استاندارد، به احتمال زیاد احتیاج به خرید سخت افزار و کابل های تازه دارد و حتی ممکن است دستگاه هایی که ادعا می نمایند درگاه های HDMI 2.1a دارند، واقعاً از آن ها پشتیبانی ننمایند. اما به هر حال باید صبر کرد و دید که در نمایشگاه CES 2022، چه اطلاعات دیگری از قابلیت ها و ویژگی های این استاندارد تازه منتشر خواهد شد.

منبع: TheVerge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2069

به "استاندارد تازه HDMI 2.1 در نمایشگاه CES 2022 معرفی خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاندارد تازه HDMI 2.1 در نمایشگاه CES 2022 معرفی خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید